tisdag 27 juli 2010

Förvaring gjord av kuvert

Hej hej, jag håller vad jag lovar även om det kan ta lite tid ibland... Så idag vill jag visa en enkel förvaring som jag gjort av vanliga vita kuvert. Jag såg en steg-för-steg beskrivning i senaste nr av Magnolia (Dragspelskort för förvaring kallar de det)men då det inte stod något mått på kuverten de använt och jag har inte heller någon Score Pal så bestämde jag mig för att göra denna förvaring på mitt sätt och med de kuverten jag hade hemma.
Jag fick på en gång en idé om vad jag ville förvara där... nämligen mina uppstämplade motiv, det är roligare att stämpla upp fler på samma gång när man ändå är i farten...
Jag har använt vanliga vita kuvert med mått 11,3 x 16,1 cm. Kuverten tillsluts och sedan har jag skärt bort ca 0,5 cm på den långa sidan.
till bak- och fram sida har jag använt 2 st mönstrat prickigt papper som är 14 x 16,5 cm samt två lika stora cardstock.
Cardstocken har jag tejpat på baksidan av det mönstrade papperet för mer stadga.


Det behövs även en bit cardstock (den vinröda här på bilden) där själva kuverten ska tejpas fast. Min bit är ca 18 cm lång och 16,5 cm bredd, alltså lika bredd som bak- och framsidan. Vill man ha fler "fickor" får man ta en längre cardstock. Den röda cardstocken ska nu bigas till ett "dragspel"... detta har jag gjort genom att på ena sidan biga vid varje 2,6 cm och vika så att det blir snygga veck sedan bygar jag i varje mitt av de 2,6 cm (alltså vid ca 1,3) och viker igen så att det blir som ett dragspel. Första och sista biten har jag lämnat lite bredare för att kunna ha gått om uttrymme att tejpa. Det är viktigt att man viker rätt! Men man märker snabbt om det blir fel och då får man helt enkelt vika åt andra hållet...
Jag har satt dubbelhäftande tejp på bak- och framsidans baksidas nedre kant (herre gud vilken krånglig mening, hoppas ni förstår...)


Sedan har jag tejpat fast "dragspelet" så som bilden visar:

Kommer ni ihåg att kuverten var 16,1 cm breda? Det är därför den vinröda cardstocken, "dragspelet" är 16,5 cm bredd. Så om ni ska använda andra kuvert är det viktigt att ni utgår från måttet på dem.
Kuverten har jag tejpat fast på "dragspelet". Här är det viktigt att man tejpar på en och samma sida av dragspelets veck, antingen den vänstra eller den högra eller om ni hellre vill kalla det för fram- och baksida. Titta noga på bilden nedan så förstår ni vad jag menar, jag har tejpat fast kuverten på veckens högra sida.
Så här blev framsidan (bilderna är tagna vid två olika tillfällen, en kväll och en morgon så det är därför färgerna ser annorlunda ut):


Jag valde Gluee Dots Hook & Loop som stägning för det var det jag hade hemma. Har man magnetlås så fungerar det också... eller något annat för den delen...
Så här ser förvaringen ut från sidan:

Och här är baksidan:

Man kan dekorera kuverten/fickorna som man vill och om man vill. Jag har tänkt sätta en liten tab på varje ficka där det står vad den innehåller men man kan ju också skriva direkt på kuverten. Allt som allt har min förvaring 6 st fickor.
Nu är det bara att sortera... en ficka för "Grattis" i alla dess former, en ficka för "Journaling stamps", en ficka för "Blandade texter" etc etc.

Nu återstår det bara att inviga min lilla enkla prickiga förvaring. Jag har en praktisk fundering och det är om den kommer att tippa fram- eller baklänges beroende på hur mycket jag stoppar ner i fickorna... men det återstår att se :)
Kom gärna tillbaks och lämna en kommentar om ni har blivit inspirerade och gjort en egen förvaring :)
På torsdag tänkte jag visa en Lo som jag satt till kl 01.45 med i söndags (resten av familjen vandrar i fjällen så jag kunde lyxa till det och scrappa på). Det är första gången jag scrappar en lo på EN kväll. Jag är låååååångsam scrappare. Men jag blev nöjd med min Lo.
Så kom och hälsa på snart igen :)
Ha det gott :)
Zornitsa

2 kommentarer:

  1. Mycket fiffigt! Och snyggt! (Jag gillar att det matchar muggen. ;-)) Måste testas.

    SvaraRadera