lördag 7 augusti 2010

En ny favorit kortvikning...

Hej på er :)
Jag är så glad att det är söndag imorgon... så jag får vara hemma, laga mat och pyssla med Elvira och vem vet, kanske blir det en stund över för egen pyssel framåt kvällen... och så har jag två oöppnade tidskrifter som väntar på mig... Quick Cards Made Easy samt Cardmaking & Papercraft...
Som ni redan säkert vet så älskar jag enkla kortvikningar... sådana som jag kan lära mig snabbt så att jag kan ägna mig åt det roliga att dekorera dem :) Denna enkla kortvikning hittade jag i ett nummer av Creating Keepsake... testade och blev genast förtjust i... enkelt och går att variera både när det gäller storlek och dekorationer... och inte nog med det... även perfekt för att bli av med lite spillpapper :)
Framsidan av mitt kort blev så här:
Man kan använda vilket papper som helst som går att dela med 3 eftersom stommen består av tre delar som är lika stora. Borderstansen jag har använt är en av mina favoriter från Fiskars. Jag har lärt mig en läxa (har kostat mig hela två stansar innan jag lärde mig läxan, en Fiskars och en Martha Stewart har gått sönder) och undviker att stansa i "vanlig" cardstock som är ca 220 g. Vill jag använda mina borderstansar till cardstock så väljer jag tunnare cardstock (max 180 g för Fiskars och Martha Stewart själv verkar använda 160 g cardstock i sin TV show)... eller så stansar jag i mönstrat papper som till det här kortet... då är det inga problem alls.
Jag har gjort flera sådana kort och det är kul... så testa gärna :)
Vad ska ni hitta på imorgon?
Ha det gott!


7 kommentarer:

  1. Oj, det var läckert! Hoppas att du får en härlig söndag! Vädret ser ut att funka för innepyssel:) ha, ha du har helt rätt! Det är Fiskars Sunburst,og lite bråttom när jag bloggade:) Men NU har jag ändrat till rätt! Tack för att du uppmärksammade mig på det!
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Hej, tack för din kommentar på min blogg. Roligt att du gillar mina notebooks. Wow, du gör helt fantastiska saker. Ta evighetsvikning t ex. Hur gjorde du? Nu svar till dina frågor. Jag gjorde en ficka till själv häftet. Man bara stickar in den sista sidan i fickan. Lilla väskan till miniräknare gjorde jag med hjälpa av miniräknare. Jag använde den som mall. Det är som att göra en ask. Jag har inte lyckats med varken karboband eller magnetknappar så det blev låset jag fick av min syster. Satte fast den med brads istället för skruvar. Hoppas att jag besvarade frågan. Lycka till!

    Kram
    Christine

    SvaraRadera
  3. Jag är grymt impad av hur mycket du skapar nu förtiden!! :-) Läckert kort!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej hopp!
    Jag gillar också kortvikningar! Det här är fint!

    Angående babyskorna och sulan... så klipper jag fyra sulor, två som jag limmar fast inuti skorna, tycker det blir "helare" och finare då. Sen tycker jag alltid att kanten blir lite knölig och ful, så där sätter jag ett litet smalt band runtomkring, för att dölja "knölet" *ler*

    Idag ska jag ut och cykla med mina tre bonusbarnbarn. En tur på cirka 1½ mil blir det. Antagligen kommer jag att få värst ont i rumpan av oss allihop, har inte cyklat alls på evigheter... men det har barnen gjort! *S*

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Vilken häftig vikning! Gillar stjärnan du har på framsidan! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera